Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 4 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Vytváření písňového kánonu v rukopisných kancionálech 17. a 18. století
Smyčková, Kateřina ; Škarpová, Marie (vedoucí práce) ; Malura, Jan (oponent) ; Andrlová Fidlerová, Alena (oponent)
Předkládaná disertační práce navazuje na současné výzkumy raně novověké rukopisné kultury. Zaměřuje se na moravské rukopisné kancionály 17. a 18. století a na jejich písňový repertoár. Rukopisná hymnografie může sloužit jako vydatný pramen pro poznání lidové zbožnosti, barokní literatury i hudby; část rukopisných kancionálů obsahuje notaci, mnohé jsou bohatě iluminované. Jejich repertoár ale dosud nebyl edičně zpřístupněn a nejsou k dispozici téměř žádné studie, jež by se mu věnovaly. V úvodu práce jsou stručně shrnuty současné tendence ve zkoumání rukopisné kultury a literárního kánonu. Následuje popis přibližně čtyřiceti rukopisných kancionálů, z nichž tato práce čerpala. Druhá kapitola podává obecnou charakteristiku rukopisné hymnografické produkce, jejím tématem jsou především důvody pro volbu rukopisného média a jeho výhody, a zvláště pak repertoár rukopisných zpěvníků. Třetí kapitola dokládá obecné závěry předchozího textu na příkladu čtyř kancionálů z šedesátých a sedmdesátých let 17. století: analýza jejich písma, iluminací a repertoáru vede k závěru, že jsou dílem jediného písaře, Jana Klabíka z Želechovic; v centru pozornosti jsou principy utváření hymnografického kánonu Klabíkových kancionálů a jejich vazby na starší hymnografickou tradici. Čtvrtá kapitola se zaměřuje na dvě specifické...
Analýza repertoáru Kancionálku aneb Písní křesťanských
Smyčková, Kateřina ; Škarpová, Marie (vedoucí práce) ; Andrlová Fidlerová, Alena (oponent)
Diplomová práce se zaměřuje na analýzu anonymního Kancionálku, vydaného v Praze u K. F. Rosenmüllera mezi lety 1712-1727. Na základě přehledu pramenů ukazuje na jeho vazby k jiným zpěvníkům i na jeho možné předlohy (nekatolický literátský kancionál aj.). Hlavní část práce analyzuje úpravy staršího repertoáru a celkovou koncepci Kancionálku: jejím účelem je popsat editorské strategie při vytváření menšího nenotovaného zpěvníku pro široké lidové vrstvy. Přílohu tvoří katalog všech písní obsažených v Kancionálku.
Reprezentace smrti a tzv. posledních věcí člověka v Kancionálu českém V. M. Šteyera
PASKUDOVÁ, Hedvika
Diplomová práce se zabývá analýzou duchovních písňových textů s tematikou smrti a eschatologie v Kancionálu českém Václava Matěje Šteyera. Tento největší a nejrozšířenější český katolický kancionál (šest vydání v letech 1683 1764) zahrnuje obsáhlou písňovou tvorbu nejen druhé poloviny 17. století, ale také písně starší; nejen hymnografie katolické, ale i nekatolické provenience. V práci tedy budeme sledovat, zda se rozdílnost v konfesijním původu či době vzniku projevuje v daných písňových textech i v rozdílném zpodobování smrti a tzv. posledních věcí člověka.
Komenský - Třanovský - Božan
NÁDVORNÍKOVÁ, Libuše
Práce se zabývá rozborem a porovnáním tří barokních kancionálů autorů Jana Amose Komenského, Jiřího Třanovského a Jana Josefa Božana. Kancionál Amsterdamský, Tranoscia Citharu sanctorum a Slavíček rájský jsou analyzovány z hlediska konfese jejich autorů a dobového kontextu a vzájemně porovnávány podle jejich obsahu a řazení zpěvů.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.